onsdag 15. september 2010

Viva México!

Mexico har nasjonaldag i dag, men ikke hvilken som helst nasjonaldag heller. I dag feires nemlig 200 års uavhengighet fra Spania og at det er 100 år siden den mexicanske revolusjonen. Så vet dere det. Folk her har mer eller mindre feiret siden juli virker det som, mexicanere er jo kjent for å være glad i å ta seg en svingom (det ordet har muligens en litt annen betydning her enn i nordligere strøk). Uansett, vi har fått fri fra skolen i dag, morgen OG på fredag, liksom for å hente oss inn igjen fra den store dagen, eventuelt lade opp til eksamensuka neste uke. Ja, du leste riktig, neste uke skal jeg nemlig ha to og tre eksamener hver dag. Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å stryke med glans i alle fag fortsett fra engelsk, fysikk og matte, hvis det ikke står mye på spansk da. Ok, gym skal vel gå tålelig bra det også, mexicansk historie og operativsystem er det en smule verre med.

I går var jeg på mexicansk diskotek for første gang. Jeg må innrømme at det er litt flaut å se bestefedre danse bedre enn meg, menmen den er ikke mer enn forventet. Mine stive, norsk ikkeeksisterende dansegener har ingenting å stille opp med mot latinorytmen i blodet på folket her.

Men nå er det feiring av Mexicos frihet, kommer tilbake med bilder på et senere tidspunkt.

Gratulerer med dagen, Mexico!

2 kommentarer: