lørdag 11. september 2010

Historietimeinnfall

Jeg skal gjøre noe annet i kveld. På skolen på fredag fikk jeg nemlig et plutselig innfall av skrivekløe. Heldigvis hadde jeg ei biologiskrivebok og en blå kulepenn for hånda. Det ble det blogginnlegg av:

Vi har historie, det faget jeg skjønner desidert minst i. Men de andre i klassa mi sier at mexicansk historie er innvikla – full av indianere, spanjoler, gull og USA – så det er jo en trøst. Læreren er ei dame som for det meste står og slår på tavla med tavlepusseren og roper “silencio”. Det hjelper sjelden, for det er ikke særlig mange som er stille i timene hennes, bortsett fra jeg da. Men det er fordi jeg ikke har et veldig stort spansk vokabular å skryte av, ennå. Faktisk så er det en av de største forandringene med å bo her; nå åpner jeg som regel kun kjeften når jeg må. I Norge var det motsatt, at jeg bare holdt stilt da de var nødvendig.

Jeg har ikke fortalt så mye om skolen ennå, så kanskje jeg skal benytte de 30 minuttene som her igjen av timen til å gjøre det. Den første timen jeg hadde på skolen var på en onsdag, orientación, noe jeg fortsatt er litt usikker på hva er. Lærerinna trådte inn døra iført høyhælede flipp-flopper og fant fram det rosa Bratz-pennalet sitt. Senere på dagen var det ei som tok opprop fra ei skrivebok der Barbie prydet framsida. For å si det sånn så var jeg på slutten av dagen fullstendig klar over at dette i alle fall ikke var norsk skole.

Timene varer egentlig i 50 minutter, med kun en pause midt på dagen; matfri. Men jeg er ganske sikker på at vi sjelden har timer på mer enn 40 minutter, siden læreren aldri er der når det ringer inn, eller ut, eller i alle fall er det timebytte. Jeg har ikke helt skjønt det der enda. Dagene starter klokka 7, og vi er ferdige klokka 14, men egentlig så starter vi 7 bare to dager i uka og slutter 13.10 tre dager i uka. Siden jeg er lat så tok jeg like greit bilde av timeplanen min. Da slipper dere å lure på hvilke fag jeg har, og jeg slipper å skrive det. Lurt, ikke sant?


Matematikk og fysikk er fagene jeg har erklært som favoritter, og da kan en kanskje skjønne av timeplanen at onsdag er yndlingsdagen min. Så klart er det fordi det er de to fagene – i tillegg til engelsk – jeg klarer å følge normal undervisning i. Det er jo litt morsomt da, når jeg forklarer vektorregning til medelever – på spansk. Så klart er det en lettelse hver engelsktime å kunne snakke et språk jeg kan og faktisk bli forstått. Men læreren snakker for det meste spansk siden ingen egentlig forstår særlig mye engelsk, og vi har så lette oppgaver at det blir vanskelig. Nei, da er det bedre å tegne koordinatsystemer og hamre løs på kalkulatorer. Glad blir jeg også, når jeg gjenkjenner ting som sinussetningen, andregradslikninger og andre fine formler. Matematikk og tall er universale ting, det liker jeg.

Maestraen roper fortsatt, men nå har klokka ringt og jeg sier meg i alle fall ferdig.

Det var altså mine tanker i en historietime rett før fredag blir til helg. I dag har jeg vært her i Paraíso i tre uker, lært noen spanske gloser her og der, og funnet ut at mexicansk mat er utrolig godt! Nå om dagen er det nærmere 40 enn 30 varmegrader rundt her, og jeg har gnagsår på begge hælene etter ei uke i hvite strømper og brune sko med blomster. Takk for meg.


Forresten så lurer jeg på om "historietimeinnfall" egentlig er et ord. Hjelp, jeg har blitt dårligere i norsk allerede!

1 kommentar: