onsdag 15. desember 2010

Piña colada og eplekake, ja takk

Dette er meg. Synes det?
Kan hende jeg har nevt det før: 20. november var skikkelig gøy! Det var gøy å danse, løpe litt i gata og riste harmløst med duskedamedusker. Denne ene gangen i livet, liksom.

Meg (til høyre) og resten av julekrybba i El Parque. Fint jeg hadde ei landslagsdrakt med i kofferten
Pastorelas er juleforestillinger som er en av tradisjonene her. I kolonitiden satte nemlig europeerne opp juleforestillinger for å lære de innfødte om jula og Jesusbarnets fødsel. Nå kommer de gjerne i litt moderne og omgjorte versjoner, men hovedbudskapet er fortsatt det samme. Skolen min var den første skolen i område som begynte med å videreføre denne tradisjonen, men nå er det flere skoler, både ungdomsskoler, videregående og universiteter, som setter opp juleforestillinger hvert år. Av de jeg har sett i år så deltok jeg i den beste, bare så det er sagt.

Fornøyde søstre i hengekøya med Pina colada (på vann!) på desebers n-te bursdagfeiring til fjerne og nære slektninger. Mat får vi i alle fall.

En barneskole som også deltok i el desfile. Alle skolene i hele Paraíso deltok. Ikke rart det tok noen timer med både organisering og gjennomføring. Mange av skolene hadde forresten den mexicanske revolusjonen som tema, siden det er 100-årsjubileum i år, på nettopp 20. november. Dette er altså en viktig dag som blir feiret stort hvert år.
Eplekake kan også lages i Mexico
Mandag lagde jeg eplekake! Etter noen turer på butikken på grunn av mangel på bakepulver, og deretter på grunn av glemte egg, ble det endelig satt igang produksjon. Det oppstod i midlertidig en liten krise da undertegnde åpnet posen med bakepulver og ble overbevist om at det var tørrgjær. Bakepulver og gjær tror jeg nemlig går under samme ordet her. Men det var ikke så mye annet å gjøre enn å smelle alt sammen i ovnen og håpe på det beste. Og jammen hadde jeg ikke flaks! Etter vel en halvtime hadde kaka faktisk vokst et par centimeter. Omtrent på den tiden kom jeg også på at sukker og kanel på toppen manglet, og kanel i pulverform var ikke å oppdrive i huset, så det ble med sukkeret. Så selv om jeg bittelitt skuffet oppdaget at smaken ikke er like god som eplekaka jeg har prøvd meg på ved kjøkkenbenken hjemme i Norge, så gikk det helt greit. Det er i alle fall ikke igjen mer enn ei lita flis i kjøleskapet nå, og det betyr jo at den er godkjent, eller hva? Brownies neste!

Denne saken her gir meg mye glede om dagen. Tusen takk til alle som har gitt sitt bidrag <3      

  
Sånn, litt flere bilder i alle fall. Hvis alt går som planlagt så har jeg 2010s siste skoledag i morgen. Det blir godt med ferie nå ja. Håper alle i Norge og andre steder i verden har det bra de også!

~ Hasta luego

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar