fredag 10. desember 2010

Badevask og isfjell

Jeg hadde planlagt alt. Dette innlegge skulle jeg vie til å legge ut om at jul og navidad ikke er det samme. Men så kom jeg på at de fleste opplyste mennesker skjønner helt sikkert at det sier seg selv. Så da droppa jeg det. I stedet kan jeg jo gå i dypere detalj om andre forskjeller, som da jeg lærte å vaske bad på mexicansk vis. Det å vaske et bad i seg selv er ikke noe særlig til heksekunst, og jeg trodde jeg visste hva jeg hadde å gjøre. Vintre med hytte- og hotellvasking har tross alt gitt noe utbytte. Derfor ble jeg ganske bra overrasket da Nery ba meg hente såpa - som viste seg å være vaskepulveret vi bruker for å vaske klær. Lydig og snill som jeg er så gjorde jeg som jeg ble vist, men jeg kommer neppe til å kline vaskepulver utover servantet og veggene på badet hjemme i Norge. Sånn, det var gårsdagens lille opplevelse. På AFS-preorientering fikk vi høre om kulturforskjeller og isfjell. Hvordan en vasker et bad vil jeg si er en av de forskjellene en ikke tenker over før en er oppi det selv og ser det med egne øyne. En del av de 90% av isfjellet som befinner seg under vann. Jeg har også tatt turen under vann, for å utforske det mexicanske isfjellet som er så forskjellig fra det jeg har bodd i til nå.

Bortsett fra å vaske så driver jeg så klart også med andre ting om dagen. Mye av denne uka har jeg tilbrakt med nesa i Roy Jacobsens Seierherrene, trollbundet av nordnorske naturskildringer og 60-årenes feriekolonier opplevd gjennom en elleve år gammel gutt. Etter fire kapitler var jeg fullstendig solgt, og halvparten av min glemte norsk var på plass igjen takket være bokas glimrende ordforråd. Anbefales så absolutt!

Ellers så kan jeg meddele at min mexicanske teaterdebut gikk helt greit. Jeg var utrolig nervøs, noe som ikke er så rart hvis en tar med i regninga at jeg kun hadde vært på en halv øving fredag kveld. Det førte til at jeg stammet fram replikkene min (hele tre!) på en litt mer utenlandsk måte enn det som var planlagt. Menmen, uansett så skulle jeg jo være turist, så det gjorde ikke så mye. Bildebevis kommer en dag jeg har ekstra mye tålmodighet å bruke opp på noe. Fram til da har dere noe annet flott (?) å se på, nemlig undertegnede dansende til Gwen Stefani-rytmer. Hoho.
 

4 kommentarer:

  1. Håper du ikke bruker denne vaskemetoden når du kommer hjem,nei:) Det er vel her kulturforskjellen kommer fram. Lykke til med vasken og andre gjøremål.

    SvarSlett
  2. Skulle så gjerne vært der å sett på deg, din turist! :D

    SvarSlett
  3. Vaskepulver!? Jaja.. :D
    Jeg liker bildet <3

    SvarSlett