onsdag 22. desember 2010

Kollektivt julebrev

 Min flotte norske julekalender forteller meg at det kun er få dager igjen til ribbelukt og kirkeklokker forteller hele den norske befolkning at julehøytiden er her. I det jeg runder fire måneder i det store utland uten særlig mye kontakt med noen av dere, synes jeg det er på sin plass med en liten julehilsen fra et sted der kransekake, marvpostei, surkål og julebukk er heller ukjente fenomener. 

Siden jula i Norge er ei spesiell tid for de aller fleste, kan jeg ikke legge skjul på at jeg ikke akkurat så fram til desember. Men nå, midt oppi det hele, må jeg si at det er helt annerledes enn det jeg trodde det skulle bli. Så godt som ingenting her i Paraíso minner om den jula jeg har feira de siste 17 årene. Klimaet gjør så klart sitt og roter med en stakkars nordmanns årstidsfølelse. Det er vel ikke så mange av oss som forbinder shorts og t-skjorte-vær med desember, trærne er fortsatt like grønne som da jeg kom hit i slutten av august, og reinsdyrkopier med julenisseslede ser litt malplassert ut på grønt gress. Så har jeg da heller ikke reist hit for klage over kulde og snø som ikke kommer, og for å feire jula som jeg alltid har feiret den. Nei, som alt annet jeg foretar meg dette året, så kommer også mexicansk julefeiring til å bli en opplevelse som jeg nok ikke får igjen. Derfor skal jeg nyte denne høytiden som jeg egentlig ikke føler har veldig mye med min definisjon av jul å gjøre. En annerledes jul i løpet av et liv er ikke noe annet enn en bonusopplevelse, det er i alle fall slik jeg ser på det.


I løpet av de månedene jeg har bodd her har jeg så klart sett og opplevd mange forskjeller mellom den norske og mexicanske kulturen, og også innsett gang på gang hvilket velferdssamfunn vi der oppe i nord lever i. Jeg spurte vertssøstra mi for litt siden, på den tiden gavehysteriet virkelig starter, om det ikke var vanlig å kjøpe julegaver til hverandre her også. Da svarte hun at, joda, vi gjør det, hvis vi har råd. Familien min er ikke fattige, men lever som jeg vil tro de fleste “normale” mexicanske familier lever. Det vil altså si at d de fleste mexicanere må snu og vende litt på krona (evt. pesoen) en del ganger både i jula og ellers i året. Så når vi sitter rundt juletreet på julekvelden og deler ut gaver, da er det kanskje ikke så dumt å tenke på de som ikke har mulighet til å åpne mange gaver med fint innhold, både i Norge og resten av verden, de som ikke har fått muligheten til å vokse opp i et samfunn der gratis skole er en selvfølge og arbeidsledighetstrygd er et faktum. Kanskje de tjue kronene i kollekt på julekvelden er verdt det, en liten julegave til en som ikke har det så fantastisk bra som de fleste nordmenn har det.

Jula og desember er tross alt bare en liten – om enn viktig – del av året, kun en av ti måneder jeg skal bo her i Paraíso, Tabasco, Mexico. I starten trodde jeg egentlig ikke på det tidligere utvekslings-studenter har sagt om at tida går fort, men nå er det kun en og en halv uke til 2010 plutselig er 2011, og jeg lurer litt på hvor høsten ble av. Muligens ble den borte i havet av kultursjokk, nye inntrykk, nasjonaldagsfeiring, danseøvinger, skoledager og spanske gloser. Ja, det er nok svaret. Spennende har det i alle fall vært, og bedre sier de at det skal bli. Og selv om det ikke bare er en glansbildehverdag dette livet som utvekslingsstudent i konstant møte med en ny kultur jeg enda ikke har helt taket på, så er nedturene og de litt tyngre stundene verdt det, for de gode og morsomme øyeblikkene er minner jeg aldri hadde fått hvis jeg også denne julekvelden hadde spist ribbe ved kjøkkenbordet hjemme. 

Det jeg vil si er at jeg har det bra, veldig bra faktisk, bortsett fra et par øyeblikk innimellom når jeg har veldig lyst til å pynte pepperkaker eller legge meg på teppet foran ovnen og klage over at det er kaldt. Heldigvis er ikke det så veldig ofte. Og et lite ønske jeg har er at alle som leser dette skal bruke to sekunder på å tenke over hvor utrolig heldige vi er som bor i Norge og har mulighet til å feire jula sammen med venner og familie, som den koselige høytiden den er.

Jeg håper alle har en riktig så fin jul <3

1 kommentar: