mandag 25. oktober 2010

En tåre

Det begynner som regel som en klump mellom hjertet og mandlene et sted. Den vokser og presser på. Så er det haka og leppa. Jeg biter i underleppa til blodsmaken nesten kan kjennes på tunga, mens haka antar en merkverdig form, også kjent som mitt lei seg-tegn. Noe vått sniker seg fram i øyekroken og forvandler øynene til vannspeil. Stille sniker en dråpe seg nedover langs neseryggen og en liten flekk på t-skjorta får plutselig en litt mørkere blåfarge. Det lyser i still egrender. Nesa blir med et pottetett og to store snufs blir fra mitt vedkommende blir en realitet. Saltsmak i munnviken. Jeg orker ikke å ta meg sammen og tenke på noe annet, det er best å bare få det hele ut av systemet. En konfirmasjon jeg aldri får sett noe mer enn bilder fra. Bagateller og sentimentale tanker blir plutselig ti tusen ganger større og verre enn de egentlig er. Fra stua høres en TV-reklame på et språk jeg later som jeg skjønner noe av. Jeg lar det bli med en uforståelig summing. Savn er et underfundig ord. Egentlig så liker jeg ikke å tenke på det som noe negativt, men av og til er det vanskelig. Vanskelig å tenke på folk på andre siden av et verdenshav uten å snufse litt over at de befinner seg så utrolig langt unna. Vanskelig å bruke størsteparten av døgnet på å stotre seg fram på et språk en fortsatt ikke har taket på. Det er en spennende opplevelse, dette her med å være på utveksling, det er det ingen tvil om. Men av og til må en tillate seg å henge litt med hodet og la tanker som en aller helst burde gjemme bort få komme til overflaten og gjøre litt ugagn. Av og til.

For det meste er jeg takknemlig for at jeg har fått muligheten til å oppleve dette året og skaffe meg minner fra en mexicansk hverdag. Det er godt å tenke på at samme hvor jeg er hen i verden så er det alltid et sted på jorda er bor mennesker som er glad i meg. Og når savn da altså blir til noe trist så må jeg fortelle meg selv at de også er der når jeg en gang om ganske mange måneder igjen er nordmann i Norge og spiser hjemmelagde boller med brunost og solbærsyltetøy.

Livet som utvekslingsstudent er ikke bare en dans på roser, innimellom faller man og stikker seg på tornene. Noen ganger er man heldig og bare får et stikk i tommelen, men av og til faller man med hele seg, sånn som jeg gjorde i dag. Og det er da det gjelder å makte og klatre opp igjen, selv om tornene fortsatt stikker i håndflata. Da er det er viktig å huske på at alt som ikke dreper deg gjør deg bare sterkere.

11 kommentarer:

  1. Ja, dagenen kan være vansklelig men dette greier du og vi er her når du kommer hjem til Norge:o)) Vi er utrolig stolt av deg som tørr å reise langt vekk for å oppleve noe nytt og spennende. En tår er lov til å komme, men at de avtar etterhvert er vel målet. Nye kommer sikkert når du reiser fra Mexico.
    Lykke til til! Stå på!!
    Klemmer fra mor:o))

    SvarSlett
  2. Hei! Følger med spent på bloggen din. Synes du er skikkelig tøff ;)

    SvarSlett
  3. du er utrolig flink til aa skrive marte stine! er ikke vanskelig aa kjenne seg igjen akkurat, men akkurat som du sier alt som ikke dreper gjoer oss sterkere:)

    SvarSlett
  4. Stå på Marte Stine :D Skal stå klar med melkesjokolade når du kommer hjem jeg!! Det er ikke såå lenge til ;)

    SvarSlett
  5. utrolig rørende innlegg, savner deg enormt, marte stine, men jeg er så stolt av deg, og som wenche sa, alle du er glad i er her når du kommer hjem!
    og jeg er med ane på å stå klar med melkesjokolade når du er hjemme ;)

    <3

    SvarSlett
  6. Det går bra Marte Stine, tenk hvor mye du får oppleve dette året her! Du kommer til å så mange flere ting å snakke om enn det vi har. Og når du kommer tilbake er vi her for å høre på alle de morsomme historiene du har å fortelle<3

    SvarSlett
  7. Jeg blir så glad når folk forteller meg sånt :) Melkesjokolade sier jeg aldri nei takk til, spesielt ikke når jeg kan dele den med snille mennesker! Komiske historier kan jeg i alle fall lovet et par av tror jeg, Stine :P

    SvarSlett
  8. randi marthe graedler31. oktober 2010 kl. 03:24

    Vent litt Marte Stine, - jeg skal gi deg en kommentar når blikket mitt blir klart igjen...

    Så flott jente du er Marte Stine!!! Sånn er det å leve vel?!, som å gå Besseggen. Når du er nede i dalen, - går det lukt oppover igjen. Tenk om vi skulle vandre på den strake vei hele tida. Bare husk å gi deg lov til å lette på trykket og slippe tårene fri når det trengs.
    Før du vet ordet av det er du hjemme igjen, - Martin er hjemme igjen og dere kan tenke tilbake på dette eventyret av et år dere har fått oppleve.

    Jeg sender deg ei melding jeg. Blir liksom ikke vant til dette forumet hvor alt er offentlig.....

    Randi Marthe

    SvarSlett
  9. Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver her! Har hatt mine mer depresive perioder jeg og, og fått kjent på de humørbølgene de forbereder oss på på pre-orienteringa. Men hjemmelengsel er vell noe som hører med det, og det i er i motbakke det går oppover, ikke sant? Du skriver utrolig bra forresten, jeg liker bloggen din veldig godt! Lykke til videre, jeg gleder meg til å se deg igjen på Ruta Maya-turen!

    SvarSlett
  10. Kjenner meg veldig godt igjen i dette også, veldig godt skrevet. Jeg prøver og unnlate å skrive om slike ting på bloggen, men du har rett. Det er ikke alltid like lett å være utvekslingsstudent, og noen ganger må jeg bare sette meg ned å gråte litt med tanke på lengselen til hjem. Men tenk så utrolig bra det er at vi har de fantastiske hjemme, samtidig for vi får oppleve alt det her! Masse lykke til videre, og vit du ikke er den eneste:-) gleder meg til vi treffes igjen.

    SvarSlett