søndag 9. januar 2011

El día de los Reyes Magos

Ferielivet er flott, og jeg nyter virkelig å steke pannekaker til frokost klokka ti og ellers ikke gjøre så altfor mange nyttige ting i løpet av en dag. Juleferie til midten av februar er noe jeg hadde hatt lyst til å innføre i Norge også, slettes ikke dumt synes jeg i alle fall. Men jeg har da gjort et par andre ting enn å lage frokost og slenge på sofaen også den siste uka.

Her i Mexico feires El día de los Reyes Magos (dagen til de tre vise menn) den 6. januar. Kvelden før henger barna en lapp oppe i juletreet, som en ønskeliste, til de tre vise menn. Og den 6. på morgenen får de altså en gave av kongene. I tillegg spises la Rosca de los Reyes Magos, egentlig ei ganske vanlig kake, enten kringleliknende, eller som en kake med hull i midten. Det heller uvanlige er at den er fylt med en eller flere små dukkemenn. Det sies at den som får et kakestykke med en sånn minidukke må forberede en fest 2. februar. Hvorfor akkurat den datoen har jeg ikke peiling på, og Nery fortalte meg at det ikke var så ofte det ble gjort. Litt som mandel i grøten, som jeg og Emma prøvde å forklare familiene våre.

La Rosca de los Reyes Magos
Namnam
Ellers så kan jeg jo legge til at etter fire-fem måneder uten særlig mye trening pluss et par ekstra kilo, har jeg endelig begynt å trene igjen. Jeg har jo tross alt ikke igjen mer enn fem og en halv måned (seriøst, så fort tida går!) til jeg igjen skal prøve meg på håndballbanen, og jeg kan ikke risikere å bli benkesliter på grunn av forfalt form. Derfor har jeg og Nery begynt å danse zumba til DVD-er utgitt på starten av forrige tiår. Håret er stygt, klærne enda styggere, men det gjør nytte for seg. Jeg har fortsatt håp om å slippe å bestille to seter på flyet hjem. 

Hasta luego!

3 kommentarer:

  1. Vi gjorde nesten det samme her i Frankrike den 6. vi også! Vi kallet det Galette des Rois (kongenes kaker eller noe i den duren)men her er det blitt en dag for å spise kake. Det var ingen som visste at det var i forbindelsen med i 3 vise menn. Hos oss, de som får den lille plastfiguren inne i kaken (som visstnok skal representere Jesusbarnet) så på skolen vant de en krone, men ellers kommer premien an på familietradisjonene.

    Det kommer til å bli noe vanskelig for oss å begynne på håndball igjen, vil jeg tro. Men det som med alt annet, order seg med tiden! hehe :)
    Kos deg videre!

    SvarSlett
  2. Nå er det 20dag jul og dere skal sikkert feire noe. Vi får slukke lysene på treet ute, men noen fest blir det nok ikke.
    Det er godt du har det bra i ferien din. Kos deg videre med Zumbarytmer:)
    Klem mor!

    SvarSlett
  3. Nå har jeg og Åse prøvd zumba også! Kjempegøy! Du er vel proff snart, men du må bli med oss på zumbatimer når du kommer hjem da! :D

    SvarSlett