fredag 12. november 2010

Un helado con nuez y galleta, por favor

Jeg merker ikke lenger at dusjvannet kan sammenliknes med smeltevannet som fyller norske elver tidlig i mai. Myggstikkene ligger gjennomsnittlig på rundt 15 døgnet rundt, forholdsvis lite. Klokka seks om morgenen våkner jeg at at Tabascos kulde sniker seg gjennom sengeteppet mitt. Det er novmeber, men mitt mentale jeg har problemer med å fatte det. November har i mitt vokabular alltid vært synonymt med ord som hustrig, lett snøfall, snøglede, mørke og leksestyr. Ingen av de ordene kan brukes til å beskrive min november for øyeblikket. Jeg hører på November med Odd Nordstoga og prøver å late som jeg ikke vet at norsken min blir verre og jeg fortsatt ikke klarer å føre en spansk samtale uten å lide av kronisk stamming. Jeg er stolt når jeg har gått en hel uke uten å spise is på skolen, og dette ble i dag feiret med en is bestående av - som tittelen sier - kjeks- og nøttesmak. Haha, jeg er håpløs, og jeg nyter det.

I morgen har jeg min siste lørdag med danseøving på skolen klokka åtte på morgenen. Jeg må egentlig innrømme at jeg gleder meg til å ikke stresse avgårde altfor tidlig på lørdagene framover. Neste lørdag er det 20. november og duket for el desfile, paraden som skal gå gjennom byen. Dagen jeg skal vise hele Paraísos befolkning mitt ikkeeksisternede dansetalent. I alle fall har jeg et par duskedamedusker og et altfor kort miniskjørt å ta med meg i kofferten tilbake til et land jeg ikke har planer om å vise meg offentlig i noe liknende.

Ellers har jeg og Margie hatt en smertefull uke med dyp desperasjon. Grunnen har vært at vår pan ikke har passert huset hele uka. Det vil altså si at mannen som sykler forbi hver kveld i seks-tida med diverse sukkerholdige bakeverk ikke har vist snurten av seg siden forrige lørdag. Og hvordan kan man drikke café con leche uten pan?? Jeg vet, vi har store bekymringer i livet. Neida, vi overlever, fordi i dag skal nemlig (forhåpentligvis) papá kjøre oss til bakeriet i sentrum, og der har de nesten like godt munnfyll som den snille mannen på sykkel. Allerede har jeg innsett at jeg ikke vil tenke på livet mitt uten han, hoho. Altså, jeg tror det jeg prøver å få fram er at jeg har blitt vant til mange ting her nå, og alt er ikke best i Norge.

Tilgi meg, kjære godtfolk, men hvert innlegg kan ikke ha romanlengde. Et lite PS også; det hadde vært veldig gøy å vite hvem som følger med på min mexicanske hverdag, så hvis du o'kjære person som leser dette, kjent eller ukjent, har lyst, så hadde jeg satt veldig pris på en aldri så liten kommentar.

21 kommentarer:

  1. Åjo Marte Stine - jeg leser bloggen din med stor glede! Du skriver så bra at jeg blir helt rørt av og til! Kjempemorsomt å følge med på hverdagen din - du opplever jo så mye nytt og spennende!

    Riktig lykke til videre med oppholdet!

    /Anne Lena

    SvarSlett
  2. du skriver så bra Marte Stine!
    Her i Norge laver det ned med snø i dag, og jeg kjenner at jeg misunner deg et brød! (ikke bare en smule)
    Håper du får en fin helg :)

    SvarSlett
  3. Artigt å følge med på bloggen din, Marte Stine. Tenker på deg - godt å se at du har det bra.

    Ønsker deg en riktig god helg! Skal hilse deg fra onkel:)

    SvarSlett
  4. Jeg leser bloggen din og tenker på deg hver dag! Gleder meg til svar på eposten min btw (HINT)

    <3<3<3

    SvarSlett
  5. Jeg leser selvfølgelig bloggen din, kjære deg :)

    SvarSlett
  6. Flott, Marte Stine.
    Vi koser oss også med deilig kake i dag.
    Hadde gjester i går som kom med farsdagskake
    --- med marsipan.
    Det er spennende å følge med på bloggen din.
    Du skriver så godt at vi nesten er til stede i Mexico når vi leser.

    Mormor og morfar

    SvarSlett
  7. Hei!
    Jeg er enig med de andre her; du skriver utrolig bra og det er en glede å lese en så levende blogg! Selv bodde jeg i Mexico i 07/08 og det er artig å lese om erfaringene du gjør som jeg selv husker vi opplevde. Maten, tradisjonene, kulturen - det mexicanske!
    Lykke til videre og nyt tida der borte :)

    SvarSlett
  8. Jeg ikke bare følger bloggen din, men er en følger i tillegg! Hei og hå for ordspill!

    SvarSlett
  9. Hei Marte Stine. Det er alltid en fryd å lese blogget din. Noen ganger kommer det savnetårer når jeg lese, men som oftes kommer det gledestårer. Det du opplever nå kommer du til å glede deg over resten av livet. Stå på - vi er gla' i deg! Store klemmer fra Tante & gutta.

    SvarSlett
  10. Følger med på alt du skriver Marte Stine,du skriver så levende,og med en herlig snert av humor. veldig spennende å se etter nye innlegg. Nyt opplevelsen. Klem fra Anne Gunn

    SvarSlett
  11. Hei!
    Eg er ein av dei ukjende som er innom bloggen din med jamne mellomrom; er det noko nytt i dag?
    Kan berre slutte meg til det som allereie er sagt; du skriver utroleg levande og bra - er nesten så ein er på reise saman med deg. Håper du held fram med å skrive med jamne mellomrom (les: ofte) gjennom heile opphaldet :-)
    Vart klar over bloggen din via dotter mi, Anne.

    Mvh
    Oddny (mamma til Anne RP)

    SvarSlett
  12. Jag tränar min norska på din blogg! Så super är det att jag kanppt tänker på att det är norska och inte svenska. :)

    Ha det så bra!

    //Faith of AvonleaMB (Laura)

    SvarSlett
  13. Jeg leser såklart, kjære deg =)
    Jeg føyer meg også inn i rekkene over her ;) Også er jeg litt misunnelig, og det er litt rart å tenke på at du er såååå langt borte, men jeg er overbevist om at du klarer deg kjempebra selv om noen dager er litt kjipe! KOS DEG!!! Gla' i deg, vettu <3

    SvarSlett
  14. Jeg sjekker bloggen daglig og er superfan! Litt misunnelig kanksje, men synes det er kjempespennende med alt du opplever av dagligdags og mindre dagligdags!

    SvarSlett
  15. Er kjempeartig å følge med på bloggen din, Marte Stine, du skriver kjempebra! :D Misunner deg varmen, her er det superkaldt.. Håper du har det bra! <3

    SvarSlett
  16. Heiåhopp! Jeg er fast leser Marte Stine :D
    Håper alt fortsatt står bra til <3

    SvarSlett
  17. Titter innom iblant! Du skriver veldig bra. :)

    SvarSlett
  18. Åå, nå ble jeg glad! Fint å se at det jeg skriver ikke bare forsvinner ut i intet uten at noen lar seg merke med det :D Nesten så jeg må passe meg for å ikke få for høye tanker om meg selv her :P

    SvarSlett
  19. Og jeg også selvfølgelig...Nysgjerrig som jeg er...eller i denne sammenheng VELDIG misunnerlig...på en måte...og glad på dine vegne...Koser meg glugg i hel når jeg leser om livet ditt. klemmmmmmmmmmmm

    SvarSlett